رپورتاژ؛ جایگزین روشهای تبلیغاتی قدیمی
حتما به عنوان کاربر وب برایتان پیش آمده است که تبلیغات مزاحمی را که در پاپ آپ و بنرهای چشمک زن دیدهاید رد کنید. بر هیچکس پوشیده نیست که این تبلیغات دیگر مثل سابق موثر نیستند و کاربران به رد کردن آنها عادت کردهاند. در این زمان است که نیاز به روشهای تبلیغاتی جدید و غیر مستقیم حس میشود. استفاده از رپورتاژ روشی است که در بازاریابی اینترنتی مطرح شده و به سرعت جایگاه ویژهای پیدا کرده است. البته باتوجه به تاثیرگذاری و جذابیت این نوع روش تبلیغ، محبوبیت بالا، دور از انتظار نبود؛ به رپورتاژ آگهی، رپورتاژ خبری نیز گفته میشود.
اگر صاحب کسب و کار یا از فعالان دنیای دیجیتال مارکتینگ باشید، حتما شنیدهاید که تاثیر انتشار رپورتاژ در سایتهای پربازدید برای کسب و کارها و گرفتن بک لینک تا چه حد موجب رشد و سوددهی میشود. برای آگاهی از تاثیرات و روشهای جذاب این نوع تبلیغ، ابتدا بهتر است بدانیم رپورتاژ چیست؟
رپورتاژ آگهی چیست؟
برای پاسخ به سوالمان بهتر است از سایتهای معروف و فعال در این زمینه کمک بگیریم. سایت مشهورEntrepreneur تعریف زیر را برای رپورتاژ خبری ارائه کرده است:
ریپورتاژ آگهی (رپورتاژ خبری) در اصل به اطلاعیهای گفته میشود که از سوی بخش روابط عمومی سازمان با هدف اطلاعرسانی در رابطه با اتفاقات کسب و کار به مردم و در رسانههای مختلف و مرتبط و هدفمند انتشار مییابد. در واقع رپورتاژ خبری یک نوع تبلیغات همسان است که به شکل یک متن گزارشی نگارش میشود. همچنین از نظر تبلیغاتی هم باید یک نیروی متخصص و خبره روی آن کار کرده باشد. شما در رپورتاژ نویسی مخاطبانتان را در یک مسیر مشخص همراهی میکنید تا به سمتی که میخواهید هدایت شوند و اتفاقی که میخواهید رقم بخورد.
تبلیغات پنهان در دل رپورتاژ نویسی
با این تعریف متوجه میشویم که رپورتاژ خبری، در واقع نوعی از تبلیغات متنی در قالب یک گزارش و خبر است. با این روش تبلیغ زیرکانه، مخاطب متوجه هدف محتوا نشده و متن را به عنوان خبر و گزارش خواهد دید؛ با این روش مزایای محصول یا خدمت در ذهن مخاطب تقویت خواهد شد. از دید مخاطب این کار به صورت کاملا بیطرف و صرفا به عنوان تهیه گزارش انجام میگردد. جالب است بدانید که رپورتاژ تنها در اینترنت منتشر نمیشود؛ گاه در تلویزیون مشاهده میکنیم که مجری در میان برنامه از مزایا و فواید محصولی مرتبط با موضوع برنامه صحبت میکند. این خود روشی از رپورتاژ آگهی محسوب میشود. همچنین گاه رپورتاژهای خبری با برچسب اسپانسری یا محتوای حمایت شده در مجلات یا روزنامهها نیز چاپ میشوند.
آیا رپورتاژ آگهی ارزش کافی برای سرمایهگذاری دارد؟
استفاده از روشها و کمپینهای تبلیغاتی در هر حالتی موثر خواهد بود؛ اما مهم است روشی انتخاب کنیم که به نسبت هزینه و زمان صرف شده، نتیجه قابل قبولی ارائه دهد. فراگیر بودن استفاده از رپورتاژهای آگهی و امکان استفاده در طیف وسیعی از رسانههای آفلاین و آنلاین، امکان موفقیت این روش تبلیغاتی را افزایش میدهد. امکان چاپ و نشر در پلتفرمهای متنوع و قالبهای مختلفی همچون چاپی، ویدیویی، اینفوگرافی و تصویری، از مزیتهای دیگر رپورتاژ خبری است. طبیعتا بستر اینترنت قدرت مانور بیشتری برای تبلیغ خواهد داشت، اما از تاثیر تبلیغات چاپی نیز نباید غافل شد. در ادامه به صورت تیتر وار با کاربردهای متمایزکننده رپورتاژآگهی آشنا خواهیم شد.
کاربردهای انتشار رپورتاژ خبری
-
بیان مزیتهای محصول و خدمات در قالب خبر و به صورت غیر مستقیم، امکان دیده شدن تبلیغ را افزایش میدهد.
-
حضور در پلتفرمها و سایتهای پربازدید به برندسازی و شناخته شدن شما کمک میکند.
-
خرید رپورتاژ آگهی هزینه بسیار کمتری به نسبت سایر روشهای تبلیغاتی دارد. جالب است بدانید که اگر رپورتاژ قوی و جذاب باشد و بتواند مخاطبان بیشتری جذب کند، بسیاری از کانالهای توزیع محتوا آن را منتشر خواهند کرد.
-
ارتقا سئو سایت از مهمترین مزیتهای رپورتاژ متنی است و محتوا میتواند در گوگل رتبه گرفته و بیشتر دیده شود.
-
تمامی کسب و کارها، چه کوچک و چه بزرگ، میتوانند با انتشار یک B2B یا B2C از این روش استفاده کنند.
تاثیر رپورتاژ خبری بر بهبود سئو
زمانی که بتوانید از سایتی معتبر لینک فالو دریافت کنید، سئو سایت شما به شدت بهبود خواهد یافت. در واقع با انتشار رپورتاژ علاوه بر جذب مخاطب میتوانید رتبه خود در گوگل را بهبود بخشید. انتشار رپورتاژ یکی از موثرترین روشها در گرفتن بک لینک و بهبود سئو خارجی سایت است. در این میان جالب است بدانید که پنهان شدن جنبه تبلیغاتی رپورتاژها یکی از دغدغههای گوگل است؛ گوگل نگران است که انتشار این محتواهای پولی موجب گمراه کردن کاربران اینترنت به سمت تجارتهای نامعتبر گردد.
شاید برای بسیاری از شما این سوال پیش آمده که تکلیف چیست؟ با این وجود که رپورتاژ میتواند به رتبهبندی وبسایت شما در نتایج جستجو کمک کند، اما از طرف دیگر گوگل با لینکهای Follow موجود در آن مخالف است.
اگر کمپین گستردهای در این زمینه ایجاد نکنید، مخالفت گوگل مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. بهتر است فواصل زمانی برای انتشار محتوای رپورتاژ، هر دو ماه یا سه ماه یک بار باشد. همچنین نباید تعداد لینکهایی که در محتوای خود قرار میدهید، بیشتر از 5 عدد باشد. به این ترتیب گوگل امکان شناسایی غیرقانونی بودن لینکها را نخواهد داشت. شاید کلمه غیر قانونی ترسناک به نظر برسد، اما این کاری است که بسیاری از سایتهای معتبر جهانی انجام میدهند و تا کنون مشکلی متوجه آنها نشده است. اما اگر قصد دور زدن گوگل را ندارید، میتوانید از تگ Nofollow در لینکهای موجود در آن استفاده کنید. در این حالت علاوه بر اینکه سایت توسط گوگل جریمه نمیشود، بلکه امکان استفاده از ترافیک حاصل از رپورتاژ و افزایش نرخ تبدیل خود را خواهید داشت.
نکات مهم در آماده سازی و تدوین رپورتاژ
انتخاب موضوع: برای آماده سازی مهم است که خبر یا مقالهای مفید در رابطه با موضوع تبلیغ خود انتخاب کنیم. برقراری ارتباط با مخاطبان از طریق متنی که ماهیت خبری و مقالهای دارد، انجام خواهد شد.
تیتر جذاب: اولین قدم برای جذب و تلقین موضوع به مخاطب نیز، تیتر شما خواهد بود. نوشتن تیترهای جذاب تبلیغاتی کار سادهای نیست. همفکری و کمک گرفتن از متخصص به شما کمک خواهد نمود.
یونیک بودن محتوا: در خرید رپورتاژ آگهی بسیار مهم است که رپورتاژ کپی نبوده و محتوای خریداری شده یا نوشته شده، یونیک باشد. حتی وجود محتوای مشابه، ارزش تبلیغاتی شما را تضعیف خواهد نمود.
استفاده از کلمات کلیدی: استفاده از کلمات کلیدی و انکرتستها نیز موثر خواهد بود. این موضوع هم به درک مخاطب کمک کرده و هم سئو شما را بهبود میبخشد. ارزش آفرینی و کاربردی بودن محتوا برای جذب مخاطب بسیار مهم و موثر است.
کاربردی بودن محتوا: مطلب شما باید برای مخاطب مفید بوده و نیازهای مختلف او را برآورده نماید.
وجود المانهای تصویری: هیچوقت از تاثیر تصاویر جذاب غافل نشوید. محتوای شما بدون تصویر خسته کننده و یکنواخت خواهد بود.
مختصر و مفید بودن: یکی دیگر از راههای جلوگیری از یکنواخت شدن رپورتاژ خبری، کوتاه و مفید بودن موضوع است. همچنین در این میان اشاره به برند به میزان کافی انجام خواهد شد.
نتیجه گیری صحیح و جمع بندی کلی: جمع بندی محتوا یکی از مهمترین نکات برای جذابیت و قابل فهم بودن محتوای شماست. بدون جمع بندی، محتوا یکپارچه نخواهد شد.
تعرفه و قیمت رپورتاژها
سایتهای پربازدید برای انتشار محتوا از شما هزینه دریافت خواهند کرد. برای خرید رپورتاژ آگهی، توجه به معتبر بودن سایت و قیمت اعلام شده مهم است. معمولا تعرفه رپورتاژهای آگهی در سایتهای مختلف حتی با زمینههای کاری مشترک، ممکن است متفاوت باشد. این موضوع به علت نبود مرجعی برای اعلام تعرفه است. در این حالت انتخاب و بررسی هزینه اعلام شده به عهده خودتان خواهد بود. نکات قابل توجه برای انتخاب سایت هدف، کیفیت و قدرت دامنه خواهند بود. برای انتخاب (Domain Authority) و قدرت صفحه (Page Authority) را در بین سایتهای مختلف مورد بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که انتخاب زمان مناسب برای انتشار نیز بسیار مهم است.
جمع بندی؛ رپورتاژ آگهی، بهترین روش تبلیغ
همانطور که دیدیم، با استفاده از این روش تبلیغاتی جذاب و محبوب، با یک تیر دو نشان خواهید زد؛ رپورتاژ نویسی که یکی از بهترین و مقرونبهصرفهترین روشهای تبلیغات است، اطلاعرسانی و ارتباط با مخاطب را به طریقی آسان برای شما به ارمغان میآورد. علاوه براین، درج رپورتاژ در سایتهای پرمخاطب و پربازدید به بهبود سئوی سایت شما کمک نموده و جایگاهتان را هم ارتقا خواهد داد. پس همین الان یک شرکت مناسب برای تولید محتوای رپورتاژی برای تبلیغ خودتان پیدا کنید!
منبع : پایگاه خبری تحلیلی اعتدال